✅ در چند دهه اخیر بحث آغاز ماه قمری و مساله رویتهلال پر سر و صدا و همراه با چالشهایی بوده است…
در این رابطه مناسب است به نکات زیر توجه شود:
1️⃣ تفاوت شیعه با اهلسنت در تشخیص اول ماه ریشهای است، در عربستان و تقویم امالقری بر اساس لحظه مقارنه و زمان غروب ماه ، ولی در مکتب اهلبیت علیهمالسلام بر پایه رویت هلال، آغاز ماه ثابت میشود. به همین جهت در اکثر مواقع کشور های سنی مذهب یک روز زودتر از شیعیان اول ماه را اعلام میکنند.
2️⃣ اختلاف در بین فقهای شیعه نیز عمدتاً ناشی از تفاوت فتوا در ٢مورد زیر است:
🔷 نحوه دیدن ماه
و
🔷 مکان رویت هلال
👈هرچند تردید در وقوع رویت نیز ممکن است گاهی باعث اختلاف شود.
📌 در این باره در فرستههای بعدی بیشتر توضیح خواهیمداد.
3️⃣ چنین اختلافی در تشخیص اول ماه از قدیمالایام پیش میآمدهاست، اما بهدلیل عدم وجود رسانه و ارتباطات فراگیر کنونی بروز چندانی نداشته است.
📌به عنوان نمونه ن.ک.
🔶 سفرنامهحج مرحوممیرحامدحسینهندی درسال١٢٨٢ق
🔶 سفرنامه محمد ولی میرزا قاجار درسال ١٢۶٠ق
4️⃣ خیلی سالها در تشخیص اول ماه اختلافی نیست، اما معمولا به چشم نمیآید و افراد آن را به خاطر ندارند چرا که غالبا نقاط اختلافی نمود بیشتری داشته و جلب توجه میکنند.
📌 مثلا در رمضان ١۴۴٣، رمضان و شوال ١۴۴۴(پیارسال) ، رمضان و شوال ١۴۴۵ (پارسال) تقریبا اختلافی نبود.
📌 سه سال پشت سر هم (٣ سال گذشته) در ابتدای ماه رمضان اختلافی وجود نداشته است. آیا متوجه شده بودید؟ آن را بخاطر داشتید؟
5️⃣ در دوران پیش از غیبت امامزمان علیهالسلام نیز اختلاف در تشخیص اول ماه پیش میآمده و اهلبیت علیهمالسلام صلاح ندانستند با استفاده از علم و جایگاه خود آن را برطرف کنند، به عنوان نمونه:
📌 روزی ابوبصیر از امام صادق علیه السلام درباره شب قدر پرسید، حضرت فرمودند در شب ٢١ یا شب ٢٣ ماه مبارک رمضان است.
…
در ادامه عرض کرد:
🔻گاهی هلال نزد ما دیده شده ولی فردی از جای دیگر خلاف آن را میگوید (درباره شب قدر چه کنیم؟) 🔺
✅حضرت فرمود:
🔺مَا أَيْسَرَ أَرْبَعَ لَيَالٍ تَطْلُبُهَا فِيهَا🔻
🌐 چه آسان است که در چهار شب آن را بجویی.
📚 تهذیب ج٣ ص۵٨ ح۴
👈 همچنین ن.ک. اشتباه شدن اول ماه در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام
📌 در فرسته های بعدی نیز شواهد دیگری خواهد آمد.
🌙 در شبهای قدر التماس دعا 🤲